کارآفرینی اینترنتی

کارآفرینی اینترنتیReviewed by سعید علیخانی on Jan 20Rating:

یکی از مباحثی که در کارآفرینی بسیار قابل توجه هست، مبحث کارآفرینی اینترنتی است. کارآفرینی اینترنتی بیشتر از این جهت مورد توجه قرار گرفته که برخلاف حالت سنتی، شخص کارآفرین نیازی به سرمایه هنگفت ندارد و با سرمایه ای بسیار ناچیز نیز می تواند اقدام به کسب درآمد از اینترنت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی کند.

از طرف دیگر بازار اینترنت می تواند بسیار بزرگتر از بازار سنتی باشد و یک سایت اینترنتی به تنهایی می تواند تعداد بازدیدکننده ای بیشتر از بهترین مغازه در پر رفت و آمدترین نقطه شهر داشته باشد و فروش بیشتری نسبت به یک مغازه عادی داشته باشد. به همین دلیل اینترنت می تواند یک بازار بسیار جذاب برای کارآفرینان باشد.

اما کارآفرینی اینترنتی یک تفاوت دیگر نیز با کارآفرینی از طریق فعالیت های سنتی دارد، نکته اینجاست که شما زمانی که میخواهید وارد بازار اینترنتی بشوید، در درجه اول باید از ابزار مناسب برای این کار استفاده کنید. برخلاف تصور اولیه، انتخاب ابزار مناسب برای این کار به هیچ وجه کار ساده ای نیست و قبل از این انتخاب باید از مشاوره افراد خبره و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

تفاوت دیگر کارآفرینی اینترنتی با حالت سنتی در این نکته نهفته است که گرچه هزینه راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نسبت به یک کسب و کار سنتی بسیار کمتر است اما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما باید دانش بسیار بالایی راجع به بازاریابی اینترنتی، تکنولوژی وب، سئو و بهینه سازی سایت، معماری اطلاعات و نحوه چیدمان اطلاعات در صفحه، ابزارهای مختلف اینترنتی و… داشته باشید.

کارآفرینی اینترنتی فرایندی است که با استفاده از نوآوری و ابتکار عمل، پتانسیل‌های اینترنت را برای حل مشکلی بکار می‌گیرد، به طوری که افراد جامعه برای این راه حل حاضر به هزینه کردن باشند. معمولا نتیجه این فرآیند در قالب کسب و کار اینترنی و یک وب سایت نمود پیدا می نماید. کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.

یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقش ها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، می توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.

زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما می توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه ی شما می توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند. در واقع کارآفرینی اینترنتی نوعی کارآفرینی است که از قابلیت های اینترنت به عنوان ابزاری در این راه استفاده می‌کند.

فرد کارآفرین در کارآفرینی اینترنتی ملزم است مهارت‌های فردی، عمومی، فنی و مدیریتی خود را همواره تقویت کرده و پرورش دهد تا بتواند در کسب و کار اینترنتی خود موفق شود. علاوه بر آن کارآفرین اینترنتی نیز همانند هر کارآفرین دیگری متعهد به پذیرش مخاطرات متعددی (مالی، اجتماعی، روانی و غیره) است. با توجه به ویژگی مجازی بودن کار در اینترنت، بدیهی است که راه اندازی کسب و کار اینترنی و کارآفرینی در اینترنت نیاز به سرمایه گذاری کم‌ تری نسبت به راه اندازی کسب و کار‌های سنتی دارد.

لیکن این حرف بدین معنا نیست که بدون سرمایه یا با سرمایه اندک می توان در اینترنت کارآفرینی کرد. بنابراین لازم است فرد کارآفرین قبل از راه اندازی کاسبی اینترنتی، به فکر روش های تامین سرمایه باشد تا در عمل دچار مشکل نگردد.

هدف غایی هر بنگاه اقتصادی اینترنتی، کسب درآمد از اینترنت با خلق ارزش افزوده و خدمت به جامعه است. پس موفقیت یک کارآفرین اینترنتی با توجه به میزان درآمدی که از طریق اینترنت کسب می کند سنجیده می شود.

یکی از دغدغه های اغلب افراد برای ورود به دنیای کارآفرینی، نداشتن ایده است یا اینکه احساس میکنند ایده هایی که در سر دارند، ایده های موفقی نیستند. راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، نیازمند یک برنامه عجیب و غریب مهندسی شده و بر مبنای آنالیز دقیق فرصتها و ضعف ها نیست، به بودجه کلان نیازی ندارد و حتمابرای مدیریت آن، نیازمند کسب مدرک فوق لیسانس در رشته های کامپیوتر و فناوری اطالاعات و تجارت الکترونیک نیستید.

حتی به ایده خیلی بزرگ هم نیاز نیست.کارهای خیلی بزرگ، با ایده های کوچک آغاز شده و با پشتکار و استعداد. صاحبان این کمپانی ها را فراموش نکردیم که گوگل از گاراژ منزل دو بنیانگذارش آغاز به کار کرد و مایکروسافت واپل هم در ابتدای کار، برنامه نویس معمولی سخت افزارهای مختلف بودند و آمازون هم یک سایت محلی بود که بعدًا جهانی شدند. 

از کوچک شروع کنید، اما بزرگ ببینید.

اجازه بدهید به اندازه تجربه ای که کسب میکنید از بازار پر رقابت، سود دهی داشته باشید و فرآیند رشد منطقی و متعادل و نه اینکه با موج سینوسی وحشتناک! آن راتجربه کنید.
این ایده ها، بخشی از دریای بزرگ ایده ها، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی در دنیای دیجیتالی و پر رونق وب است و البته هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد .

همه چیز به شما و استعداد و پشتکارتان بستگی دارد. در ادامه مزایا و نیز معایب کسب و کار یا کارآفرینی اینترنتی بیان گردیده است تا در انتخاب و انجام عمل در کارآفرینی اینترنتی به شما یاری دهد و بستر یک نوآوری در سرزمین دیجیتال را پایه گذاری کند.

مزایای کسب و کارهای اینترنتی

•    عدم محدویت جغرافیایی

اینترنت حوزه فعالیت کاسبی شما را به ۱۹۰ کشور دنیا گسترش می دهد بدون اینکه هزینه اضافه ای را بر کسب و کارتان تحمیل کند. در روشهای سنتی شما برای ارائه خدمات به مشتریان باید در هر محله ای یا حداقل شهری یک محل کار داشته باشید.

•    عدم محدویت زمانی

اینترنت همیشه باز است بنابراین کسب و کارتان ۲۴ ساعت در روز ۷روز در هفته و ۳۶۵ روز در سال می تواند فعال باشد. در روشهای سنتی شما در زمان های محدود (ساعات اداری و ایام غیر تعطیل) می تواند خدمات و کالای خود را بفروشید. اگر به طور بین الملی بخواهید فعالیت بکنید تفاوت ساعت و ایام تعطیل را هم باید در نظر بگیرید.

•    کم هزینه

راه اندازی و نگهداری یک کسب و کار اینترنتی بسیار کم هزینه تر از کاسبی های متداول است. در روشهای سنتی شما هزینه محل، لوازم داری، انبار، تجیهزات، پرسنل و غیره را دارید درحالیکه با مجازی و خودکار شدن فعالیت ها این هزینه ها بسیار کاهش می یابد. هزینه های تبلیغات و بازاریابی نیز کاهش می یابد.

•    سریع تر

در بسیاری از موارد که فعالیت ها بطور خود کار انجام می شود شما می توانید خدمات و کالای خود را سریع تر به دست مشتری برسانید و همچنین اطلاع رسانی با سرعت خیلی بیشتری امکان پذیر می گردد.

•    کاهش قیمت محصول

کسب و کارهای اینترنتی با خودکار سازی فعالیت ها و نیز به دلیل حذف واسطه ها می توانند قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

•    سفارشی سازی

اکثر کسب و کارهای اینترنتی امکان ارائه محصولاتی کاملا سفارشی و بر اساس  سلیقه تک تک مشتریان را فراهم می کنند.

 معایب کسب و کارهای اینترنتی

•    غیر حضوری بودن معامله

مشتری و فروشنده همدیگر را نمی بینند.  این امر می تواند باعث به وجود آمد سوتفاهم شود. بنابراین در زمان هایی که مذاکرات حضوری و چهره به چهره مهم است یا امتحان و لمس کالا ضروری است، مجازی بودن این نوع کسب و کار یک مانع است.

•    امنیت

هنوز بسیاری به اینترنت و این نوع کسب وکارها اطمینان ندارند و ترجیح می دهند که معاملات مهم را حضوری انجام دهند. امکان نفوذ به سایت ها و تغییر یا ربودن اطلاعات آنها وجود دارد. تعیین هویت افراد از پشت سیستم کار ساده ای نیست. و همه اینها می تواند در کسب و کار تاثیر گزار باشد.

•    موارد حقوقی

مسایل قانونی و حقوقی معاملات اینترنتی، اختلافات و جرایمی که در این حوزه می تواند به وجود آیند، هنوز نوپا  هستند و از این رو خلاء ها و کاستی هایی وجود دارد.

•    موارد فنی

زیر ساختهای اینترنت در حال توسعه هستند. مشکلات مخابراتی می تواند بر روی کسب و کار شما به شدت تاثیر گذار باشد. اگر به هر دلیلی اینترنت مختل یا کند شود، مشتریان شما از دسترسی به شما محروم خواهند شد.

•    تبادل پول و خدمات

دریافت پول و تحویل کالا یا حتی خدمات می تواند یکی از موانع کسب و کارهای اینترنتی باشد.
البته با رشد و توسعه استفاده از اینترنت، عمده موانع مذکور به مرور در حال حذف یا کم شدن هستند.

دیدگاه‌ها ۰