حمایت از تولید داخلی

آیا تا به حال فکر کرده اید که خرید کالاهای خارجی و قاچاق تا چه حد به صنعت و اقتصاد داخلی لطمه می‌زند؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که عدم حمایت از کالای داخلی منجر به نابودی اقتصاد کشور می شود؟

 اما واقعا دلیل خرید کالای خارجی چیست؟ شاید به توان ریشه های آن را در تجمل گرایی و مدگرایی کاذب و دلخوشی به برندها یافت. دلیل گرایش مصرف کنندگان به کالای خارجی این است که تولید ملی ما نتوانسته به لحاظ قیمت و کیفیت نیازهای مصرف کننده ایرانی را برآورده کند و در این بین نقش دولت فرهنگ سازی و حمایت از تولید کنندگان داخلی است که بی شک به تنهایی نمی تواند صنعت و تولید کشور را نجات دهد.

تولید ملی مقدمه ای خواهد بود بر اشتغال زایی و کارآفرینی و افزایش بهره وری در تمامی عرصه ها و همچنین باعث بهبود وضعیت اجتماعی، زندگی مردم و و همچنین کاهش نرخ تورم و اثرات مثبت در اقتصاد که منجر به رشد و ترقی کشورمان خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی اقیانوس کالا با فروش کالاهای تولید داخل ایران، از جمله محصولات نانو چون جوراب های نانو، مبلمان و لوازم دکوری، محصولات شیرینی و شکلات و … و نیز فراهم کردن امکان فروش محصولات توسط فروشنده ها در سایت، در حمایت از تولید داخلی و نیز فراهم کردن بستری برای ایجاد اشتغال برای هم میهنان عزیز خود، سعی در حمایت از تولید ملی و محصولات و تولیدکنندگان داخلی دارد.

امید است فروشگاه اینترنتی اقیانوس کالا بتواند بیش از این ها در راه حمایت از تولید ملی و آباد سازی کشور سهیم بوده و در جهت پیشرفت اقتصاد کشور، گام های بزرگی بردارد.

بررسی راهکارهای حمایت از کالای ایرانی

تولید کنندگان خود نیز با استفاده از روشهای نوین بازاریابی، استفاده از تکنولوژیهای جدید بسته بندی، نوآوری در ارائه محصولات، بومی سازی محصولات و همچنین در کنار آن به اندیشه جهانی کردن محصول، استفاده از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده، به روز بودن محصولات و انطباق آن با استاندارد های جهانی، ایجاد جذابیت در ارائه محصولات و تنوع در ارائه آن و فدا نکردن کیفیت در قبال کمیت که خود می تواند ضربه ی بزرگ بر این عرصه بگذارد توجهی خاص داشته باشند.

ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه های تولیدی و کالای ایرانی راه حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقاء کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز گامی اساسی را اعمال نمود. دراین رویکرد توجه به خرید کالاهای مورد نیاز از بازار داخلی و تولید ملی بعنوان گام اساسی درحمایت از چرخه های تولید و درخواست بجای مردم برای بهبود کیفیت و ارتقاء اجناس ایرانی می باشد.

یکی از پیش نیازهای این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه و تبلیغات در خصوص حرکت های جهادی و تغییر الگوهای مصرفی کنونی جامعه می باشد. امروز هر فردی از اعضای جامعه باید بداند که در فعالیتهای خود باید به ارتقاء بهره وری و افزایش همت و کارایی اقدام نماید، تا کشور به اهداف تعریف شده در چشم انداز بیست ساله نظام برسد و شکوفایی در همه ابعاد ملی تحقق یابد. نهادینه شدن حرکت های جهادی مهم ترین اصل در افزایش تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و پیشرفت در ظرفیت های خدماتی و تولیدی کشور است. چرا که بهره وری حاصل و برآیند کارایی و اثربخشی است حال اینکه همه می دانیم که سطح بهره وری در کشور ما بسیار پایین است و این بدون شک به الگوی رفتاری برخواسته از فرهنگ عمومی که طی سالیان سال در لایه های مختلف جامعه نهادینه شده است برمی گردد و لذا باید با کار و تلاش چنانکه در آموزه های دینی آمده است، در سطوح مختلف به صورت عملی و نه شعاری حرکت های جهادی معنی و مفهوم سازی شده و بعنوان یک ارزش و فرهنگ ملی ضرورت تولید ملی، حمایت از آن نهادینه شود.

از دیگر راهکارها در مسیر تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به رابطه افزایش مشارکت مردم در سرمایه گذاری های تولیدی و ارتقاء کارایی و ایجاد رفاه در جامعه می باشد. پیشرفت اقتصادی در جامعه از کارهایی انجام شدنی است که هریک از اعضای جامعه با مشارکت و ملزم نمودن خود به عملیاتی شدن آن، منابع عظیمی را برای ایران عزیز حاصل خواهند نمود. لذا مردم با مشارکت و سرمایه گذاری در بسترهای تولیدی کشور می توانند گامی اساسی در این مسیر را اعمال نمایند.

هرچه سطح آموزش بالاتر رود اهمیت و درک از حمایت و تولید ملی باعث می شود که مردم بهتر از قبل بتوانند آن را درک کنند. از این رو این مسئله نیازمند آموزش های منطبق بر نیازمندی ها در سطح جامعه می باشد، آموزش ها باید براساس نیازسنجی، آینده نگری، تخصصی سازی و نیاز آفرینی در جامعه استوار باشد تا کارایی خود را در بطن جامعه داشته باشد و عطش و نیازهای جامعه را بویژه در حوزه های اقتصادی و نیازهای تولیدی کشور برطرف سازد.

استفاده و بهره گیری از برنامه های تلویزیونی و رسانه های تبلیغات محیطی در راستای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تبیین نتایج و پیامدهای حاصل از این آرمان ملی بسیار حائزاهمیت می باشد. در واقع رسانه ملی از طریق تبلیغات و فرهنگ سازی رسانه های تبلیغات محیطی می تواند تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان یک طرح ملی و مطالبه عمومی در جامعه به تصویر کشانده و اهمیت و ضرورت آن را با اثرگذاری غیرقابل انکار آثار نمایشی و تبلیغاتی تبیین نماید.نقد و بررسی کمپین حمایت از تولید کالاهای داخلی در بیشتر شهرستان ها به ویژه مشهد نقش به سزایی در حمایت از کالای داخلی داشته است.

راهکار  حمایت پایدار از تولید داخلی

تلاش برای تحقق هرچه بهینه‌ شعار ابلاغی مقام معظم رهبری که در آن همه بخش‌های جامعه مخاطب و مسوول هستند، بی‌تردید در شرایط خاص بین المللی فعلی می‌تواند بخش اساسی از مسیر استراتژیک برون‌رفت از مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرعادلانه و غیراخلاقی آمریکا باشد. به‌طور طبیعی کارهای متفاوت و متنوعی در طیف اقدامات حمایتی از کالاها و تولید داخلی تعریف و برای بسیاری از آنها نیز برنامه‌ریزی و اقدام لازم شروع شده است. به عقیده نگارنده اما «توانمندسازی» واحد‌های تولیدی یکی از راهکارهای پایدار و بنیادی از حمایت از تولید داخلی قلمداد می‌شود. در این میان هر آنچه بنگاه‌های تولیدی را در ابعاد گوناگون «توانمند» می‌سازد در واقع حمایت ریشه‌ای از تولید داخل محسوب می‌شود.

اگرچه «توانمندسازی» را می‌توان در قالب‌های گوناگون تفسیر کرد. یکی از شیوه‌های توانمندسازی بنگاه‌های داخلی کمک به نوسازی این صنایع است، نوسازی صنایع چه در سخت‌افزار‌ها و ابزار‌های تولید و چه در فرآیندهای نوین تولید بسیار ضروری است. در این برهه حساس سازمان‌های توسعه‌ای در مسیر توانمند‌سازی واحدهایی صنعتی نقش کلیدی‌تر از همیشه دارند. ایدرو به‌عنوان قدیمی‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور عزم خود را در مسیر توانمندسازی واحدهای تولیدی داخلی جزم کرده است. کیفیت‌افزایی محصولات از طریق انتقال تکنولوژی‌ها و فناوری‌های بهتر یکی دیگر از راهکارهای جدی حمایت از تولید داخلی است.

از دیگر سو راه‌‌اندازی واحد‌های صنعتی دارای دانش فنی بالا و صنایع نوین یکی از شیوه‌های اساسی حمایت سازمان‌های توسعه‌ای از تولید داخلی است. هرچه سهم صنایع نوین High-Tech در عرصه تولید داخلی افزایش یابد مانایی و استمرار تولید داخلی در آینده را تضمین می‌کند که خود این موضوع یکی از گونه‌های توانمندسازی و حمایت مستمر محسوب می‌شود. رقابت‌پذیر و صادرات‌گرا شدن محصولات داخلی تالی محتوم تجهیز آنها به فناوری‌های نوین و نویدبخش حمایت آینده‌نگرانه از کالای داخلی است. ایدرو در این راستا نیز از طریق راه‌اندازی واحدهایی چون بیو ایمپلنت، بیو اتانول و… گام‌های پشتیبانی از تولید داخلی رقابت‌پذیر را برداشته است.

احداث واحد‌های صنعتی سرمایه‌گذاری مشترک با بخش خصوصی در طرح‌های مختلف صنعتی که از سوی سازمان‌های توسعه‌ای به‌ویژه ایدرو و در راستای اسناد بالادستی و قوانین مرتبط (مواد ۳ و ۸۶ قانون اجرای سایست‌های اصل ۴۴ ) تعریف شده است گونه دیگری از حمایت‌های پایدار از تولید و کالای داخلی است چراکه در بسیاری از موارد احداث این واحد‌های تولیدی به تنهایی و از طریق شرکای بخش خصوصی دچار آفت زمانبری در مراحل تکمیل سرمایه‌گذاری و… خواهد شد. لذا سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های تولید داخلی که از طریق دوشادوش قرار گرفتن ایدرو در کنار بخش خصوصی اتفاق می‌افتد، شیوه غیر مستقیم اما حیاتی حمایت از تولید داخلی است.

بهره‌جویی از دانش فنی روز آمد جهانی و تلاش برای تعریف فرآیند انتقال فناوری در تمامی سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایدرو با شرکای خارجی (Joint Ventures) مدل جدی دیگری برای توانمندسازی در عرصه تولید داخلی است. ایدرو در تمامی همکاری‌های بین‌المللی صنعتی خود همواره معتقد است انتقال دانش فنی طرف خارجی باید یکی از بندهای کلیدی این همکاری‌ها باشد.

به‌عنوان نمونه در همکاری‌های ایدرو با شرکای خارجی برای تامین واگن‌های قطار شهری تا ۵۵ درصد بومی‌سازی و انتقال فناوری مدنظر است، چراکه انتقال دانش فنی و فناوری پیشرفته جهانی و بومی‌سازی آن نقطه عطف توانمندسازی بخش داخلی هر صنعت و عملا حمایت از توان تولید داخلی محسوب می‌شود.

اشتغال‌زایی به‌عنوان گام موازی حمایت از کالای ایرانی و توجه به تولید داخلی و توسعه متوازن، همچنین رویکردی مهم در مسیر حمایت اساسی از کالا و تولید داخلی قلمداد می‌شود. سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو با توجه به اختیار قانونی تعریف شده (تبصره ۳ ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴) در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم مجاز به راه اندازی واحد‌ها و طرح‌های صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی از سوی خود نیز هستند. احداث واحد‌های تولیدی و صنعتی در کشور از جمله در مناطق محروم بر اساس مطالعات امکان سنجی دقیق و روزآمد منطبق با آمایش چند‌بعدی و مزیت محور در نهایت منجر به افزایش تولید و حمایت بنیادی از کالای داخلی و اشتغال‌زایی پایدار خواهد شد. ایدرو در این راستا نیز با اختصاص حجمی معادل ۴۵ درصد از کل سرمایه گذاری‌های در دست اجرای خود در مناطق محروم کشور در یک برنامه زمانی معین در سیزده منطقه محروم رقمی حدود ۵۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم را ایجاد خواهد کرد.



کلام آخر

احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور و کل آحاد جامعه امری درونی و با ارزش است که مردمان آن کشور برای توسعه و تعالی میهن خود متعهدانه می کوشند منافع ملی را بر منافع شخصی، گروهی و سازمانی ترجیح می دهند.ضروری است مسئولان فرهنگی، رسانه های گروهی و مراکز آموزشی در تقویت مسئولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند. چرا که بین تعهد ملی و تلاش و حرکت های جهادی در راستای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی رابطه معناداری وجود دارد. تعهد ملی سرمایه گذاری ملی و حمایت از سرمایه ملی را فراهم خواهد نمود.

امیدواریم با تلاش با حمایت از محصولات و تولیدکنندگان داخلی، در جهت پیشرفت میهن عزیزمان، ایران قدم های بزرگ و رو به جلو برداریم.



دیدگاه‌ها ۰